بیوگرافی


ماریا شاراپووا در نوزدهم آپریل سال‌ ۱۹۸۷ ‌در نیاگان‌‌، شهری در منطقه ‌ سیبری روسیه بدنیا آمد. در سال‌ ۱۹۸۹‌، خانواده به نزدیکی دریای‌سیاه و شهرک سوشی مهاجرت کردند.


هنگامیکه چهار سال داشت، یک اتفاق زندگی وی را تغییر داد. او با پدر قهرمانی تنیس یوگنی کافلنیکف و مردی که‌ راکت تنیس را دستش داد ، ملاقات کرد. از آن لحظه، ماریا شروع کرد به شوت کردن توپ‌های تنیس و خیلی زود به تنیس بازی‌ علاقه پیدا کرد.

دو سال بعد، او داشت در کلینیک تنیس پیشرفت می‌کرد، هنگامیکه دیگر قهرمان تنیس زندگی او را عوض کرد. مارتینا نافراتیلووا هم آنجابود و مبهوت استعداد تنیسور شش ساله شده بود. مارتینا پیش پدر ماریا، یوری رفت و توصیه کرد که دخترش را به مشهورترین آکادمی تنیس، بولتیری در فلوریدا ببرد.

شاراپووا به آمریکا مهاجرت می‌کند

زمانی نگذشته بود، که سرمربی فدارسیون روسیه همین توصیه را تکرار کرد. همه موافق بودند که این بهترین کار با توجه به استعداد فراوان ماریا است. یوری دختر هفت ساله اش را بدون اینکه حتی یک لغت انگلیسی بلد باشد و با کمتراز ۱۰۰۰ دلار پول به‌ آمریکا برد.

شرکت IMG‌ ، که حمایت مالی ماریا را متقبل شد و مبلغی بالغ بر ۳۵۰۰۰ دلار آمریکا در سال برای ماندن ماریا در آکادمی بلتیری در نظر گرفت. ماری که نه تنها انگلیسی نمی‌دانست، خیلی هم خجالتی و گوشه گیربود.

هنگامیکه پدرش به هرکاری دست می‌زد، ماریا به خوابگاه مدرسه نقل مکان کرد وقتیکه نه سال داشت. در یک اتاق مشترک با سه دختر بزرگتر دیگر هم اتاق شد. او به‌سرعت زبان یادگرفت. شرایط هنوز برای او دشوار بود. بخصوص که مادرش یلنا، بخاطر اینکه ویزا لازم را نتوانسته بود دریافت کند، در روسیه مانده‌ بود.

دو سال بعد، مادر وی بلاخره توانست به فلوریدا بیاید و به دختر و همسرش ملحق شود. از آن لحظه، خودش به تحصیلات ماریا رسیدگی کرد، کسی که هیچگاه در طول عمرش در مدارس رسمی نبوده.


ضربه‌آبشار ماریا

تنیس رسمی وی از سال ۲۰۰۱ شروع شد، وقتیکه وی به جرگه جوانان پیوست. در طول آن سال، ۲۵ مسابقه را برد و فقط سه تا را باخت. در مرحله، او با سه عنوان کنار آمد: ساکرامنتو، هیلتون هد و پیلسن در جمهوری چک.

فصل بعدی‌، شاراپووا در رده جوانان بهتر عمل کرد، با ۲۶ برد و دوباره فقط سه باخت و یکبار دیگر این عنوانین را دریافت کرد: ونکوئر، پیچ تری و گونما در ژاپن. در همان سال، او مجوز شرکت در تعدادی محدود از مسابقات تور حرفه‌ای داده شد.

او یک بازی را برد و دوتا را باخت، که یکی از آنها بازی مقابل مونیکا سلز در رند دوم در ایندیان ولز، در اولین تورنومنت حرفه‌ای وی بود،. بعد از این نتایج در جدول WTA در رده یکصد و هشتاد و ششم قرار گرفت.

سال شاراپووا

سال ۲۰۰۳ بود که شاراپووا بدهی‌هایش را پرداخت و می‌توانست که در لیگ‌های بزرگ بازی کند. او به سازمان تنیس بانوان پیوست و همگان را با استعدادش تحت تاثیر قرار داد. آن فصل با ۳۴ برد و ۱۱ باخت ناقابل به‌پایان رساند.

شاراپووا همچنین برنده دو عنوان حرفه‌ای شد: کبک سیتی و اوپن ژاپن.

او همینطور در دونفره با تامارین تاناسوگارن برنده دو عنوان: لوکزامبورگ و اوپن ژاپن شد. وقتی فصل به پایان رسید، در رده‌بندی تا شماره سی و دومی صعود کرد.

در سال ۲۰۰۴، ماری تماشاچیان ویمبلدون را وقتی سره‌نا ویلیامز را در هم کوبید، حیرت‌زده کرد. شاراپووا را اولین روس برنده عنوان تک‌نفره ویمبلدون و سومین زن جوان در تاریخ قهرمانان کرد.

شاراپووا کتاب ها را شوت می‌کند

در حال حاضر،ماری در حال به‌پایان رساندن تحصیلات‌ در کی استون های که یک دبیرستان مکاتبه ای می‌باشد، است. گاهی با دوربین عکس می‌گیرد اما تنیس برای او حرف اول را می‌زند. بعلاوه، به پول احتیاج ندارد، تا وقتیکه قراردادهای سودمندی با نایک ، نیک و پرینس می‌بندد.

در حال حاضر شاراپووا در برادنتون فلوریدا ساکن است