تنیس و اینا....
تنیس و اینا....
همه چیز راجع به تنــــــیــس!

 

انواع گرفتن راکت

یک شیوه ثابت و دائمی برای نحوه گرفتن فورهند:

با دست غیر راکت گلوگاه راکت را بگیرید (دست غیرمسلط). از این دست برای نگه داشتن راکت استفاده می‌کنید و با دست دیگر آن را تنظیم خواهید کرد، این روش برای تنظیم گرفتن موثر است. تغییرات ایجادی توسط یک دست زیاد روی گرفتن موثر نیستند. اگر چه نحوه گرفتنهای غربی و اروپایی نیز آورده شده است اما 2 نحوه گرفتن شرقی و نیمه غربی توصیه‌های نخستین ما برای ضربه فورهند است.

نحوه گرفتن فورهند شرقی

با دست غیرمسلط گلوگاه راکت را به نحوی بگیرید که صفحه آن عمود بر زمین باشد با دست دیگر با راکت دست دهید تا کف دست روی قسمت پشتی دسته تکیه کند. این نحوه گرفتن، نحوه گرفتن فورهند شرقی نام دارد (شکل 1- 3). انگشتان خود را دور دسته در نزدیکی پایه آن حلقه بزنید. برای یک بازیکن راست دست یعنی فردی که راکت را با دست راست می‌گیرد مچ دست باید کمی به سمت راست مایل بوده و حرف V تشکیل شده به وسیله انگشت شست و انگشت اشاره باید در بالا قرار بگیرد اما کمی نیز به سمت راست متمایل است. یک بازیکن چپ دست باید راکت را طوری بگیرد که مچ او کمی به سمت چپ بالای راکت متمایل باشد.

(شکل 1-3)

آموزش گام به گام تنیس (4)

 

نحوه گرفتن شرقی معمول‌ترین نوع طرز گرفتن برای ضربه فورهند است اما اکثر بازیکنان حرفه‌ای از آن استفاده نمی‌کنند. به هر حال چه نحوه گرفتن خاصی برای بازیکنان غیرحرفه‌ای وجود داشته باشد و چه وجود نداشته باشد، آموزش طرز گرفتن راکت به روش حرفه‌ای برای افراد مبتدی مشکل‌ساز است.

اکثر مربیان حرفه‌ای با آموزش طرز گرفتن فورهند شرقی برای مبتدیان موافقند اما در عین حال به فرد اجازه می‌دهند که هم‌زمان با پیشرفت سطح بازی سایر طرز گرفتنها را نیز امتحان کند.

از مزایای نحوه گرفتن فورهند شرقی حالت طبیعی مچ دست، اطمینان و راحتی بیشتر در مفصل شانه، فشار کمتر روی آرنج و مچ و حرکت آسان‌تر به سمت تور است. تمام این مسائل دلایل محکمی دال بر مفید بودن این نحوه گرفتن هستند. از نقاط ضعف این نحوه گرفتن عدم توانایی در ایجاد برخی ضربات با حداکثر قدرت، عدم امکان تولید ضربه‌ای با چرخش بالایی کافی همانند نحوه گرفتنهای دیگر و عدم توانایی در برگشت دادن ضرباتی است که ارتفاع زیادی دارند. نحوه گرفتن فورهند شرقی روشی عملی و منطقی برای بازیکنان مبتدی، متوسطه و حرفه‌ای است اما  این نحوه گرفتن از طرف مربیان حرفه‌ای چندان تایید نشده است. برای این مربیان که اکثرا با بازیکنان حرفه‌ای سر و کار دارند نحوه گرفتن نیمه غربی اولین انتخاب فرد برای فورهند است.

با نحوه گرفتن نیمه غربی ضربه شما محکم‌تر از نحوه گرفتن شرقی بوده و چرخش بالایی آن نیز آسان‌تر ایجاد می‌شود همچنین می‌توانید زودتر از قبل به توپ ضربه بزنید و یا به عبارت دیگر توپ را در میانه مسیرش برگردانید اما این نحوه گرفتن ضعفهایی نیز دارد

نحوه گرفتن نیمه غربی

ابتدا راکت را به روش طرز گرفتن فورهند شرقی در دست بگیرید. حال مچ خود را طوری بچرخانید که کمی به سمت کناره نحوه گرفتن مایل شود. نحوه گرفتن نیمه غربی در واقع حد وسط نحوه گرفتن نیمه غربی در واقع حد وسط نحوه گرفتن شرقی و غربی است (در مورد نحوه گرفتن غربی در ادامه بحث خواهد شد). با نحوه گرفتن نیمه غربی (شکل 1-4) ضربه شما محکم‌تر از نحوه گرفتن شرقی بوده و چرخش بالایی آن نیز آسان‌تر ایجاد می‌شود. همچنین می‌توانید زودتر از قبل به توپ ضربه بزنید و یا به عبارت دیگر توپ را در میانه مسیرش برگردانید اما این نحوه گرفتن ضعفهایی نیز دارد. ممکن است برای بازیکنان مبتدی کسب مهارت دشوار باشد. به طور حتم این نحوه گرفتن برای توپهای کم ارتفاع مناسب نیست و برای بازی روی تور به کار نمی‌رود. همچنین رسیدن از نحوه گرفتن نیمه غربی به نحوه گرفتنی که بتواند روی تور کار کند نیز بسیار دشوار است. پیشرفت فرد از نحوه گرفتن فورهند شرقی به نحوه گرفتن والی آسان‌تر است. بعضی از بازیکنان که از نحوه گرفتن نیمه‌غربی استفاده می‌کنند هرگز قادر به هماهنگی و قرار گرفتن روی بیس‌لاین در تمام طول بازی نیستند. اگر این نحوه گرفتن برای شما راحت نبود مچ خود را به سمت نحوه گرفتن شرقی بچرخانید. با وجود تمامی این مسائل نحوه گرفتن نیمه غربی هنوز هم مورد استفاده بسیاری از بازیکنان برجسته تنیس می‌باشد اما این موضوع مشخص نیست که آیا این افراد با گریپ نیمه غربی شروع کرده‌اند و یا اینکه بعد از طی مراحلی به این گریپ رسیده‌اند.

(شکل 1-4)

آموزش گام به گام تنیس (4)


ادامه ی مطلب و ببینید..... ضرر نمیکنیدا

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 تير 1391برچسب:, توسط j.lo